LV · RU · EN

psiho

analitikis

.lv


Arkādijs Pancs 1955-2013
Rīga, Latvija
psihoanalītiķis, psihoterapeits, psihiatrs

     Dialogi    ·    Psihoterapija    ·    Psihoanalīze    ·    cv    ·    Domas

ŽŽana Tingeli muzejs. Bāzele, Šveice

Jean Tinguely Museum. Basel Switzerland. www.tinguely.ch

Būdams Bāzelē, pēc kolēģu ieteikuma iegriezos ŽŽana Tingeli muzejā. Kolēģi stāstīja, ka muzejā esot izstādītas „amizantas kustīgas figūras”, kuras noteikti vajagot apskatīt. Turklāt visos Šveices ceļvežžos un Trip Advisor vietnēs muzejs tika dēvēts par „nozīmīgu”, bet pats Tingeli - par izcilu meistaru un oriģinālu mākslinieku, kas atklājis jaunu ceļu mākslā. Reklāmas bukletā bija attēlotas nesaprotama pielietojuma mehāniskas konstrukcijas, kuras nekādi nevarētu nodēvēt par „skulptūrām”, bet kuras, liekot lietā zināmu prāta piepūli un iztēli, spētu ieintriģēt.

Cerēju ieraudzīt mākslas darbus un kompozīcijas, kas mudinātu mani uz pārdomām, parādītu citu skatījumu uz realitāti. Un ieraudzīju zīmējumus, kuros nebija ne formas, ne skaidri izteikta sižžeta, ne loģikas, ne spilgtu krāsu plankumu. Kustīgās konstrukcijas sastāvēja no šķībām un sarūsējušām metāla plāksnēm, zobratiem, kausiem un kausiņiem, salauztiem stieņiem, kuri smagnēji, ar šķindoņu, rīboņu un čīkstoņu nolaidās, pacēlās, nobīdījās un sadūrās cits ar citu. Dažžu kustīgo „skulptūru” konstrukcijām bez sarūsējušajām metāla detaļām mākslinieks bija pievienojis dzīvnieku galvaskausus un netīras, saplēstas mīkstās rotaļlietas.

Gūt priekšstatu par ŽŽŽana Tingeli mākslu iespējams arī klipā www.youtube.com/watch?v=b4iXF-LIYi0

Apmeklēt muzeju bija vērts. Eksponāti lika man padomāt par to, kā ar laiku mainās skulptūra un tēlotāja māksla. Skaistums, harmonija, cilvēka ķermeņa apbrīnošana, augstie ideāli, tikumība, morālās vērtības ir izgājušas no modes. Kāpēc Puškins dievināja savu Kiprenska gleznoto portretu? Tāpēc, ka mākslinieka „spogulis” attēloja viņa labākās, cēlākās īpašības un tādējādi darīja labāku - Puškins gribēja tāds kļūt un tiecās pēc tā. Cilvēka iekšējās pasaules atklāšana, viņa vēlmju, cerību, baiļu un izjūtu attēlojums arī pakāpeniski izzūd. Vinsents van Gogs un Mihails Vrubelis atklāja mums cilvēka dvēseles ciešanas, dažkārt - saprāta sabrukumu un personības degradāciju un izraisīja mūsos līdzjūtību, līdzpārdzīvojumu, mēs sajutām, ka neesam vieni savās sāpēs. Lusjēns Freids dzīves pēdējos gados darināja gleznas, kurās visas jūtas izzūd, paliek tikai bezcerīgas ciešanas, taču viņa kailie varoņi izraisa mūsos skumjas: „Cik cilvēks ir trausls, cik viegli ievainojams”. Frānsiss Bēkons attēloja deformētus ķermeņus un sejas, kas dažžbrīd atgādināja jēlas gaļas gabalus: viņš mocījās, ļāva mums saskatīt savas mokas, saprast tās un nodrebēt.

ŽŽŽana Tingeli darbi atstāja uz mani ārkārtīgi nomācošu iespaidu. Viņa iekšējā pasaule ir pilna ar dziļu psihopatoloģiju. Tā dažreiz gadās. Tikai ne katrs žizgāž savu nepārstrādāto psihopatoloģiju uz galvas apkārtējiem. Kādam ir neērti tā darīt un apgrūtināt citus ar savām personiskajām īpatnībām. Kāds savu psihopatoloģiju apdomā, sarod ar to un uz sava neprāta, savu sāpju pamata rada un veido mākslas darbus. Fransisko Goija cieta no briesmīgām halucinācijām un radīja satriecošu alegorisku ofortu sēriju „Saprāta miegs rada briesmoņus”.

Daudzu mūsdienu mākslinieku darbos nenotiek nekāda slimības simptomu pārstrāde. Viņi ceļ publikai priekšā pliku simptomātiku. Bet publika, kas mani ļoti pārsteidz, dēvē šādus darinājumus par „mākslu”. Ja agrāk mākslinieks no saviem pārdzīvojumiem izaudzēja ražu un pasniedza publikai savas daiļrades augļus, tad tagad viņš mums piedāvā iztikt ar „liesu zemi”, nepapūloties tajā neko izaudzēt.

ŽŽana Tingeli iekšējā pasaule ir nedzīva. Un viņa darbos nav ne tikai dzīva cilvēka: kustīgajā konstrukcijās nav saglabājušās pat dvēseles un saprāta atliekas. ŽŽans Tingeli savā daiļradē ir izveidojis pasauli, kurā cilvēks transformējas mehāniskos priekšmetos, un šie salauztie un sarūsējušie dzelzs gabali kustas, attēlojot „dzīvi”. Šajā divkārt nedzīvajā pasaulē (vispirms cilvēks bija, pēc tam nomira un pārvērtās mehānismos, taču arī tie sarūsēja un salūza) retumis patrāpās atliekas no kā tāda, kas reiz bijis dzīvs un silts. Un tās ir atmiņas par bērnību: netīras, samīcītas un saplēstas rotaļlietas. Vienā no kustīgajām konstrukcijām tādas rotaļlietas galvu dauza dzelzs gabals. Es skatījos uz to un domāju par britu psihoanalītiķes Melānijas Kleinas aprakstīto klīnisko gadījumu. Smagi slims zēns asināja zīmuli un iztēlojās, ka nogriežž ādu un miesu no savas ārstes ķermeņa. Viņam tās bija žžēl, un viņš bubināja: „Nabaga Kleinas kundze.” Zīmulis slimā bērna rotaļā nesimbolizēja psihoanalītiķi, zīmulis zēnam bija dzīvs psihoanalītiķis. Zēns žžēloja dakteri. ŽŽana Tingeli darbos es ž žēlumu nesaskatīju.

Pašam ŽŽanam Tingeli viņa zīmējumi un kustīgās konstrukcijas palīdzēja atbrīvoties no „nāves” sevī. Ar ko viņa daiļrade piesaista cilvēkus? Mums ikvienam dvēselē ir sastopama nāve un tiekšanās pēc tās. Tieši tāpēc tik populāras ir filmas un grāmatas par vampīriem, zombijiem un augšāmceltiem miroņiem. ŽŽŽans Tingeli mums rāda, ka pat tad, ja mūsu iekšējo pasauli piepilda nedzīvi objekti, pat tad, ja visdzīvākais tajā ir dzīvnieku galvaskausi un netīras, samīcītas, saplēstas bērnu rotaļlietas, tik un tā var kaut kā dzīvot. Var ar to padalīties un atrast cienītājus. Cienītāji ŽŽŽana Tingeli daiļradē rod atvieglojumu, jo atbrīvojas no nedzīvā balasta savā dvēselē, pārnesot to uz autora radītajām kustīgajām „skulptūrām” un zīmējumiem. Viņi nomierinās un uzskata redzēto par interesantu un pat „simpātisku”. Citus tamlīdzīga daiļrade nesaista: viņi nevēlas piesārņot sevi ar svešu arhaisku un dziļu psihopatoloģiju, pat ja tā tiek pasniegta kā „mākslas darbs”.

Blakus efekts (ASV, 2013), režisors Stīvens Soderbergs, scenārija autors Skots Z. Bērnss

Skots Z. Bērnss (Side Effects, USA, 2013 directed by Steven Soderbergh, screenplay written by Scott Z. Burns) Konfidencialitātes noteikums (ētisku apsvērumu dēļ nedrīkst izlikt slimnieku un viņa iekšējo pasauli vispārējai apskatei) ...

ŽŽana Tingeli muzejs. Bāzele, Šveice

Jean Tinguely Museum. Basel Switzerland. www.tinguely.ch Būdams Bāzelē, pēc kolēģu ieteikuma iegriezos ŽŽana Tingeli muzejā. Kolēģi stāstīja, ka muzejā esot izstādītas „amizantas kustīgas figūras”, kuras noteikti vajagot ...

Larss un reālā meitene (Lars and the Real Girl, ASV, 2007, režisors Kreigs Gilespī (Craig Gillespie), scenārija autore Nensija Olivera (Nancy Oliver)

Šī filma nav supergrāvējs, tomēr man gribas padalīties ar savām pārdomām tās sakarībā. Mūsu sabiedrībā spēja atbilst standartiem, neizcelties, uzvesties piedienīgi tiek uzskatīta par labu īpašību un pat ...

Vējiem līdzi (ASV, 1939, režisors Viktors Flemings, pēc Mārgaretas Mičelas romāna)

Pārdomas par mīlestību un tikumību  Skārleta O’Hāra (Vivjēna Lī) ir iemīlējusies Ešlijā Vilksā (Leslijs Hovārds). Un, neskatoties uz to, ka viņas jūtas paliek bez atbildes un Ešlijs Vilkss apprec citu - ...

Trūmens Kapote “Gluži aukstasinīgi” (Truman Capote "In Cold Blood", 1966)

Katru reizi, uzzinot, ka kāds ir izdarījis slepkavību, mēs vispirms sākam šausmināties, bet pēc tam cenšamies saprast, kā tas gadījies, kurš vai kas ir padarījis šo cilvēku par slepkavu. Un pirmā doma, kas ...

75 gadi kopš pirmās lobotomijas operācijas

(8 November 2011, BBC The strange and curious history of lobotomy) Ko ārstēt: simptomus vai slimību, jeb kā iespējams iznīcināt cilvēku, cīnoties par viņa veselību   Var ārstēt slimnieku, un var cīnīties ar slimības simptomu. ...

Psihoanalītiķis ir ne tikai “spogulis” vien

Psihoanalītiķu uzskati par to, kā izturēties pret pacientiem, vai labāk būt emocionāliem vai norobežoties, vai atklāt savas izjūtas, izteikt savu pārliecību, ir mainījušies līdz ar gadiem. Psihoanalītiķi ir meklējuši ...

"Nejaušais maniaks"

Filmu "Noburtais" (Spellbound, ASV, 1945, režisors Alfrēds Hičkoks, scenārijs veidots pēc Džona Pālmera un Hilarijas A. Saundersas romāna „Doktora Edvardsa māja” motīviem, sapni radīja Salvadors Dali) Hičkoks uzņēma laikā, kad ...

Lusjēns Freids. Portreti.

Darbu izstāde - Nacionālā portretu galerija Londonā, 2012. gada 9. februāris - 27. maijs.  (Lucian Freud. Portraits. National Portrait Gallery. London. 9 February - 27 May 2012)  Lusjēns Freids (1922 - 2011) - viens no izcilākajiem ХХ ...

Vīrietis un sieviete. Londona un Parīze.

Mēs bieži nespējam saprast, ar ko sievietes psiholoģija atšķiras no vīrieša psiholoģijas. Un vai mūsu vispārējās vienlīdzības un pārbīdīto robežu laikmetā starp tām vispār ir kādas atšķirības?  Agrāk ...

Noderīgi draugi (ASV, 2011, režisors Will Gluck)

Mīlestības stāsts ir pietiekoši reālistisks, lai uz tā piemērā, izskatīt kas notiek vīrieša un sievietes attiecībās no pirmās tikšanas brīža līdz atzīšanas: "Jā, tā ir mīlestība".  Džeimija (Mila ...

Federiko Baroči (1533 - 1612) gleznu izstāde Londonas Nacionālajā galerijā 27.02.2013. - 19.05.2013.

Federico Barocci (1533 - 1612) Exhibition Brilliance and Grace in The National Gallery (London) 27.02.2013. - 19.05.2013. Dažreiz rodas iespaids, ka tēlotāja māksla attīstās lēcienveidīgi, it kā līdz noteiktam brīdim mākslinieki gleznās ...

ZĪGMUNDS FREIDS - samierināja cilvēci ar tās dzīvnieciskajiem instinktiem

Sandra Zaķe Zīgmunds Freids ir viens no 20. gadsimta simboliem - tāpat kā atombumba un Einšteins. Viņš, neapšaubāmi, ir ģēnijs, jo pēc viņa parādīšanās uz skatuves nekas vairs nepalika kā agrāk. Tagad bez elementārām zināšanām ...

Melānija Klaina - kā zinātniski ienīst savus vistuvākos

Ieva Vilciņa Tādu vārdu kā Freids droši vien vismaz dzirdējušas esam visas. Pavirši izsakoties, viņš ielika pamatus psihoanalīzei un ir pie vainas tam, ka mūsdienās dažs labs visas likstas spekulatīvi noveļ uz seksuālu ...

KARENA HORNIJA - Neirotiķe ar atdzesēta šampanieša temperamentu

Sandra Zaķe Kopā  ar Annu Freidu un Melāniju Klainu, izcilo sieviešu psihoanalītiķu trijotni noslēdz Karena Hornija. Atšķirībā  no Annas Freidas, kas bija īstenas lēdijas prototips, un drūmu kaislību savažotās ...

KARLS GUSTAVS JUNGS - Tikai vīrietis

Sandra Zaķe Freids, kā  zināms, atklāja zemapziņu un izpētīja, ka to apdzīvo instinkti un apslāpētas vēlmes. Savukārt, viņa talantīgākais un mīļākais skolnieks Karls Gustavs Jungs tajā atrada vēl kaut ko - visu mūsu senču ...

FREDERIKS PĒRLZS - Atkritumu spainī un ārpus tā

Ieva Vilciņa Ir cilvēki, kam klasiskā psihoanalīze palīdzēt nespēj. Lai ārstētos ar tās palīdzību, ir jāprot domāt par sevi un paciest sāpes, kas no tā rodas. Kādam nav pa spēkam pirmais, kādam – otrais. Domāt vēl šie ...

ANNA FREIDA - Pret mietpilsonisko sieviešu laimi

Ieva Vilciņa Viņai piederēja vīrietis, kuru viņa dievināja. Šis vīrietis bija viņas tēvs. Un vēl Annai bija darbs, kam savukārt piederēja viņa, - psihoanalīze. Viņai ar to bija gana. Biogrāfi un rakstnieki Annu Freidu uztver ...

ĒRIHS FROMMS - Rēalās māmiņas meklējumos

Ieva Vilciņa Slaveniem režisoriem ikkatra jauna filma ir gluži kā jauna kaislība, un, tikko filmēšana pabeigta, iet vaļā jaunu dēku meklējumi. Gluži tāpat, sekojot principam "katram periodam citu sievieti", dzīvoja un radīja ...