LV · RU · EN

psiho

analitikis

.lv


Arkādijs Pancs 1955-2013
Rīga, Latvija
psihoanalītiķis, psihoterapeits, psihiatrs

     Dialogi    ·    Psihoterapija    ·    Psihoanalīze    ·    cv    ·    Domas

75 gadi kopš pirmās lobotomijas operācijas

(8 November 2011, BBC The strange and curious history of lobotomy)
Ko ārstēt: simptomus vai slimību, jeb kā iespējams iznīcināt cilvēku, cīnoties par viņa veselību  

Var ārstēt slimnieku, un var cīnīties ar slimības simptomu. Diemžēl gan pašu slimnieku, gan ārstu vidū plaši izplatīta ir ilūzija, ka slimība un tās simptoms ir gandrīz viens un tas pats, vismaz no ārstēšanas viedokļa. Ārstēšanas procesā ārsts grib atbrīvot pacientu no viņu mokošajiem simptomiem, bet slimnieks grib atbrīvoties no ciešanām. Un „atpestīšana” tiek panākta dīvainos un ne vienmēr adekvātos veidos.      

2011. gadā apritēja 75 gadi kopš pirmās operācijas, kuras laikā pieres daivas tika atdalītas no pārējām smadzenēm. Portugāļu neirologs Egašs Monics (Egas Moniz), kurš izdomāja un īstenoja šo operāciju, nodēvēja to par „leikotomiju”. Mums šī ārstnieciskā procedūra ir vairāk pazīstama kā lobotomija. Amerikāņu neirologs Volters Frīmens  (Walter Freeman) ir veicis aptuveni trīsarpus tūkstošus šādu operāciju. Popularitātes ziedu laikos Lielbritānijā tika veiktas tūkstoš lobotomijas operācijas gadā. To uzskatīja par progresīvu, zinātniski pamatotu psihiski slimo ārstēšanas metodi, kas ļauj brīnumainā kārtā „izārstēt” neārstējami slimos. „Izārstēt” piecu minūšu laikā - tieši tik ilgs laiks bija nepieciešams britu neiroķirurgam seram Vailijam Makisokam (Sir Wylie MacKissok) šīs ķirurģiskās procedūras veikšanai. Tūkstoš deviņi simti četrdesmit devītajā gadā Egošs Monics saņēma Nobela prēmiju medicīnā par lobotomijas ieviešanu.  

Mums nav saprotams, kāpēc un kādā sakarībā tika veiktas šīs operācijas? Kam tās bija izdevīgas? Atmiņā uzreiz nāk Miloša Formana filma pēc Kena Kīzija romāna „Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu”. Galveno varoni Rendelu Patriku Makmērfiju, kurš ir hiperaktīvs, nevēlas, bet varbūt arī nespēj ievērot noteikumus un „atrasties rāmjos”, „nomierina” ar lobotomijas palīdzību. Mums šķiet, ka šī operācija tika izmantota dažādu neērtu personību nomierināšanai. Taču dzīvē tā nepavisam nebija.  

Lobotomija tika uzskatīta par lielisku nepakļāvīgu un neērtu pacientu ārstēšanas metodi neatkarīgi no tā, pie kuras šķiras slimnieks pieder. Lobotomijai tika pakļauti ne tikai nabadzīgie miera traucētāji, bet arī slimnieki no labvēlīgām un bagātām ģimenēm, piemēram, Rozmarija Kenedija (prezidenta Džona F. Kenedija jaunākā māsa). Atļauju operācijas veikšanai deva viņas tēvs, ļoti bagātais un ļoti ietekmīgais uzņēmējs un politiķis Džozefs Patriks Kenedijs vecākais. Viņš cerēja, ka operācija izārstēs meitu no garastāvokļa maiņām un atbrīvos no agresijas lēkmēm. Rezultātā - nesakarīga runa un neko neizsakošs, tukšumā vērsts skatiens. Slavenā dramaturga Tenesija Viljamsa (Tennesy Williams) vecākā māsa Roza, kura bija nevaldāma un izlaidīga, tika operēta ar viņas mātes Edvīnas Viljamsas atļauju. Uzvedība nenormalizējās, Roza pastāvīgi smējās un runāja „neķītrības”, kuras vairs nespēja īstenot, jo bija kļuvusi gurdena un pasīva.      

Tā nu lobotomija tika veikta ne tikai pēc sliktu un nežēlīgu cilvēku ļaunās gribas un nekādi nebija uzskatāma par brīvību mīlošu dumpinieku apspiešanas līdzekli. Lobotomijas mērķis bija cēls: normalizēt slima cilvēka uzvedību, atbrīvot viņu no ciešanām, izrakstīt no slimnīcas un atgriezt ikdienas dzīvē. Lobotomiju izmantoja, lai ārstētu slimniekus, kuri sirga ar šizofrēniju, depresiju vai nepārvaramām uzmācīgām idejām.  

Taču ārstēja nevis slimību, bet gan tās apkārtējiem neērtos simptomus. Starp tiem, kuri tika pakļauti operācijai, pārliecinošu vairākumu veidoja agresīvi un nevadāmi pacienti. Mūsdienīgo neiroleptiķu, kuri spēj pat ziloni nogāzt no kājām, tolaik nebija, tāpat kā antidepresantu un trankvilizatoru. Dažus agresīvus slimniekus nācās izolēt īpašās palātās ar mīkstām sienām, tika izmantoti "trako" krekli. Un jaunā operācija likās pieņemamāka par mūža ieslodzījumu psihiatriskajā klīnikā. Tomēr „ārdīšanās” un „agresija” ne vienmēr ir neatņemami slimības simptomi. Mistera Ročestera slimā sieva no Šarlotes Brontē romāna „Džeina Eira” bija gan ļauna, gan izvirtusi, gan agresīva, un piedevām vēl nodedzināja vīra pili. Divdesmitā gadsimta trīsdesmitajos un četrdesmitajos gados viņai ar mistera Ročestera atļauju būtu varējuši veikt lobotomiju. Tiesa, personiski es uzskatu: ja vīrs nebūtu viņu turējis bēniņos, bet gan ievietojis, piemēram, speciālā sanatorijā garīgi slimajiem, viņa, protams, uzvestos „nepieklājīgi un amorāli”, taču nekādā gadījumā ne agresīvi. Kad 1798. gadā franču ārsts Filips Pinels Parīzes trakomājā Bicêtre piepeši noņēma „ārprātīgajiem” važas, viņi nesāka demolēt slimnīcu un galināt nost personālu. Tiesa, jāatzīmē, ka Dr. Pinels izturējās pret slimniekiem cilvēciski un „pat” sarunājās ar viņiem.  

Daži psihiatri neatbalstīja psihisku slimnieku ķirurģisku ārstēšanu. Psihoanalītiķi iebilda pret lobotomiju. Taču, tā kā nedz „piesardzīgie” psihiatri, nedz psihoanalītiķi nespēja slimniekus izārstēt, viņos neviens neieklausījās.  

Kā gan tāda nekam nederīga ārstēšanas metode varēja iegūt vispasaules atzinību? Kā ārsti varēja neievērot, ka tā rada vairāk ļaunuma nekā labuma un slims cilvēks gluži vienkārši pārvēršas manipulējamā dārzenī? Atbilde ir vienkārša: lobotomijas veicēji neskatījās uz cilvēku, nesarunājās ar cilvēku, nedomāja par cilvēku. Viņi interesējās par simptomiem: agresijas uzliesmojumiem, seksuālu visatļautību, nespēju iekļauties sabiedrībā, neārstējamu depresiju un uzmācīgām idejām. Simptomi pēc operācijas pārgāja! Agresijas nav, noskaņojums uzlabojies. Viss ir lieliski. Operācijas rezultāts ir labs. Bet tas, ka zudusi ir visa pacienta personība - to viņi neredzēja.

Ko mums māca pagātne.   

Ja jūs ciešat no psihiskiem traucējumiem un jums jāizvēlas, kā un ar ko ārstēties, tad:

1. Pakonsultējieties ar ārstu - viņš zina, kā iedarbojas medikaments, ko iespējams un ko nav iespējams panākt ar tā lietošanu. Tas pats attiecas uz psihoterapijas tehnikām, tai skaitā psihoanalīzi. Pajautājiet ārstam, kas ar jums notiks ārstēšanās procesā kā ar cilvēku un kā ar personību.  
2. Parunājiet ar cilvēkiem, kuri lieto jums ieteiktās zāles vai ārstējas ar psihoterapijas/psihoanalīzes palīdzību. Painteresējieties ne tikai par to, kā viņi jūtas, bet arī pavērojiet viņus, kā viņi uzvedas, par ko interesējas. Pajautājiet, ar ko viņi nodarbojas un kā dzīvo.  

Šīs divas vienkāršās darbības ļaus jums nekļūst par ārstu „entuziasma” ķīlniekiem. Ja jūsu priekšā ir izvēle - vai nu atbrīvoties no simptomiem (izārstēties) un zaudēt lielāko daļu no sevis, kļūt apātiskam un bezpalīdzīgam, vai saglabāt atsevišķus simptomus, nezaudējot sevi un savu personību - otrajam variantam ir dodama priekšroka.   Ārstēšanās slimnīcā ar zālēm ir absolūti nepieciešama tikai divos gadījumos: kad slimnieks apdraud citu cilvēku dzīvību vai kad viņa stāvoklis kļūst bīstams viņam pašam. 

 

Blakus efekts (ASV, 2013), režisors Stīvens Soderbergs, scenārija autors Skots Z. Bērnss

Skots Z. Bērnss (Side Effects, USA, 2013 directed by Steven Soderbergh, screenplay written by Scott Z. Burns) Konfidencialitātes noteikums (ētisku apsvērumu dēļ nedrīkst izlikt slimnieku un viņa iekšējo pasauli vispārējai apskatei) ...

ŽŽana Tingeli muzejs. Bāzele, Šveice

Jean Tinguely Museum. Basel Switzerland. www.tinguely.ch Būdams Bāzelē, pēc kolēģu ieteikuma iegriezos ŽŽana Tingeli muzejā. Kolēģi stāstīja, ka muzejā esot izstādītas „amizantas kustīgas figūras”, kuras noteikti vajagot ...

Larss un reālā meitene (Lars and the Real Girl, ASV, 2007, režisors Kreigs Gilespī (Craig Gillespie), scenārija autore Nensija Olivera (Nancy Oliver)

Šī filma nav supergrāvējs, tomēr man gribas padalīties ar savām pārdomām tās sakarībā. Mūsu sabiedrībā spēja atbilst standartiem, neizcelties, uzvesties piedienīgi tiek uzskatīta par labu īpašību un pat ...

Vējiem līdzi (ASV, 1939, režisors Viktors Flemings, pēc Mārgaretas Mičelas romāna)

Pārdomas par mīlestību un tikumību  Skārleta O’Hāra (Vivjēna Lī) ir iemīlējusies Ešlijā Vilksā (Leslijs Hovārds). Un, neskatoties uz to, ka viņas jūtas paliek bez atbildes un Ešlijs Vilkss apprec citu - ...

Trūmens Kapote “Gluži aukstasinīgi” (Truman Capote "In Cold Blood", 1966)

Katru reizi, uzzinot, ka kāds ir izdarījis slepkavību, mēs vispirms sākam šausmināties, bet pēc tam cenšamies saprast, kā tas gadījies, kurš vai kas ir padarījis šo cilvēku par slepkavu. Un pirmā doma, kas ...

75 gadi kopš pirmās lobotomijas operācijas

(8 November 2011, BBC The strange and curious history of lobotomy) Ko ārstēt: simptomus vai slimību, jeb kā iespējams iznīcināt cilvēku, cīnoties par viņa veselību   Var ārstēt slimnieku, un var cīnīties ar slimības simptomu. ...

Psihoanalītiķis ir ne tikai “spogulis” vien

Psihoanalītiķu uzskati par to, kā izturēties pret pacientiem, vai labāk būt emocionāliem vai norobežoties, vai atklāt savas izjūtas, izteikt savu pārliecību, ir mainījušies līdz ar gadiem. Psihoanalītiķi ir meklējuši ...

"Nejaušais maniaks"

Filmu "Noburtais" (Spellbound, ASV, 1945, režisors Alfrēds Hičkoks, scenārijs veidots pēc Džona Pālmera un Hilarijas A. Saundersas romāna „Doktora Edvardsa māja” motīviem, sapni radīja Salvadors Dali) Hičkoks uzņēma laikā, kad ...

Lusjēns Freids. Portreti.

Darbu izstāde - Nacionālā portretu galerija Londonā, 2012. gada 9. februāris - 27. maijs.  (Lucian Freud. Portraits. National Portrait Gallery. London. 9 February - 27 May 2012)  Lusjēns Freids (1922 - 2011) - viens no izcilākajiem ХХ ...

Vīrietis un sieviete. Londona un Parīze.

Mēs bieži nespējam saprast, ar ko sievietes psiholoģija atšķiras no vīrieša psiholoģijas. Un vai mūsu vispārējās vienlīdzības un pārbīdīto robežu laikmetā starp tām vispār ir kādas atšķirības?  Agrāk ...

Noderīgi draugi (ASV, 2011, režisors Will Gluck)

Mīlestības stāsts ir pietiekoši reālistisks, lai uz tā piemērā, izskatīt kas notiek vīrieša un sievietes attiecībās no pirmās tikšanas brīža līdz atzīšanas: "Jā, tā ir mīlestība".  Džeimija (Mila ...

Federiko Baroči (1533 - 1612) gleznu izstāde Londonas Nacionālajā galerijā 27.02.2013. - 19.05.2013.

Federico Barocci (1533 - 1612) Exhibition Brilliance and Grace in The National Gallery (London) 27.02.2013. - 19.05.2013. Dažreiz rodas iespaids, ka tēlotāja māksla attīstās lēcienveidīgi, it kā līdz noteiktam brīdim mākslinieki gleznās ...

ZĪGMUNDS FREIDS - samierināja cilvēci ar tās dzīvnieciskajiem instinktiem

Sandra Zaķe Zīgmunds Freids ir viens no 20. gadsimta simboliem - tāpat kā atombumba un Einšteins. Viņš, neapšaubāmi, ir ģēnijs, jo pēc viņa parādīšanās uz skatuves nekas vairs nepalika kā agrāk. Tagad bez elementārām zināšanām ...

Melānija Klaina - kā zinātniski ienīst savus vistuvākos

Ieva Vilciņa Tādu vārdu kā Freids droši vien vismaz dzirdējušas esam visas. Pavirši izsakoties, viņš ielika pamatus psihoanalīzei un ir pie vainas tam, ka mūsdienās dažs labs visas likstas spekulatīvi noveļ uz seksuālu ...

KARENA HORNIJA - Neirotiķe ar atdzesēta šampanieša temperamentu

Sandra Zaķe Kopā  ar Annu Freidu un Melāniju Klainu, izcilo sieviešu psihoanalītiķu trijotni noslēdz Karena Hornija. Atšķirībā  no Annas Freidas, kas bija īstenas lēdijas prototips, un drūmu kaislību savažotās ...

KARLS GUSTAVS JUNGS - Tikai vīrietis

Sandra Zaķe Freids, kā  zināms, atklāja zemapziņu un izpētīja, ka to apdzīvo instinkti un apslāpētas vēlmes. Savukārt, viņa talantīgākais un mīļākais skolnieks Karls Gustavs Jungs tajā atrada vēl kaut ko - visu mūsu senču ...

FREDERIKS PĒRLZS - Atkritumu spainī un ārpus tā

Ieva Vilciņa Ir cilvēki, kam klasiskā psihoanalīze palīdzēt nespēj. Lai ārstētos ar tās palīdzību, ir jāprot domāt par sevi un paciest sāpes, kas no tā rodas. Kādam nav pa spēkam pirmais, kādam – otrais. Domāt vēl šie ...

ANNA FREIDA - Pret mietpilsonisko sieviešu laimi

Ieva Vilciņa Viņai piederēja vīrietis, kuru viņa dievināja. Šis vīrietis bija viņas tēvs. Un vēl Annai bija darbs, kam savukārt piederēja viņa, - psihoanalīze. Viņai ar to bija gana. Biogrāfi un rakstnieki Annu Freidu uztver ...

ĒRIHS FROMMS - Rēalās māmiņas meklējumos

Ieva Vilciņa Slaveniem režisoriem ikkatra jauna filma ir gluži kā jauna kaislība, un, tikko filmēšana pabeigta, iet vaļā jaunu dēku meklējumi. Gluži tāpat, sekojot principam "katram periodam citu sievieti", dzīvoja un radīja ...