LV · RU · EN

psiho

analitikis

.lv


Arkādijs Pancs 1955-2013
Rīga, Latvija
psihoanalītiķis, psihoterapeits, psihiatrs

     Dialogi    ·    Psihoterapija    ·    Psihoanalīze    ·    cv    ·    Domas

Psihoanalītiķis ir ne tikai “spogulis” vien

Psihoanalītiķu uzskati par to, kā izturēties pret pacientiem, vai labāk būt emocionāliem vai norobežoties, vai atklāt savas izjūtas, izteikt savu pārliecību, ir mainījušies līdz ar gadiem. Psihoanalītiķi ir meklējuši labāko iespēju, kā palīdzēt pacientam.  

Zigmunds Freids (Zigmund Freud) savās piezīmēs par psihoanalīzes tehniku rakstīja, ka psihoanalītiķim jābūt „spogulim, kurā pacients redz sevi”. Viņš aizliedza psihoanalītiķim ļauties jūtām, salīdzināja viņu ar skalpeli ķirurga rokās. Kādas gan jūtas var būt instrumentam?.. Tas tāpēc, ka psihoanalītiķis interpretē visu, kas notiek ar pacientu - izsaka pieņēmumu, kāpēc pacients ir tāds, kāds ir, un rīkojas tieši tā un ne citādi, kas viņu virza, no kā viņš baidās, par ko viņš sapņo. Psihoanalītiķis palīdz izprast pacienta pārdzīvojumu neapzinātos cēloņus, un visām viņa interpretācijām jāsakņojas profesionālās zināšanās, nevis ārsta izjūtās. Freids uzsvēra, ka psihoanalītiķim nav jāatklāj sevi, nav jāstāsta pacientiem par sevi. Kāpēc Freids bija tik strikts?

 
Tāpēc, ka viņam pašam piemita saasināta emocionalitāte un empātija (spēja sajust to pašu, ko otrs cilvēks). Freids sajuta pacientu sāpes tāpat kā savējās, jutās vainīgs par pieļautajām kļūdām un pat dalījās savās jūtās un pārdomās ar saviem pacientiem - starp viņiem bija Sergejs Pankejevs (Freida darbos dēvēts par Cilvēku - vilku) un princese Marija Bonaparte (Marie Bonaparte). Arī seksuālas fantāzijas viņam nebija svešas, lai arī viņš nerakstīja par to tiešā veidā. Psihoanalīzes seansu laikā Freids neko nestāstīja par sevi, taču daudzajos teorētiskajos darbos atklāja savas domas par sabiedrību, par reliģiju. Bet Freida grāmata „Sapņu tulkojums” ļauj iezīmēt viņa emocionālo portretu. Freids aicināja psihoanalītiķus nepārkāpt robežas, neielaisties tuvākās attiecībās, neuzvelt pacientam savas personiskās neirotiskās problēmas, jo pats uz savas ādas bija izbaudījis visus šādas pieejas trūkumus psihoanalīzē. Viņš mācīja citus pēc personiskā piemēra. Un viņam bija, ko un kā mācīt. Laikā, kad psihoanalīze vēl tikai veidojās kā zinātne un kā dziedināšanas metode, ārsti pret pacientiem izturējās dažādi.      

Freida skolnieks Šandors Ferenci (Sandor Ferenczi) atklāti stāstīja pacientiem par savām problēmām, un tie viņu ārstēja šī vārda vistiešākajā nozīmē. Ferenci to dēvēja par „abpusējo analīzi”. Viņš iesaistījās attiecībās ar pacientēm, bet, kad Freids savā atturīgajā un inteliģentajā manierē izteica viņam piezīmi - apšaubīja šādas pieejas iedarbīgumu un brīdināja, Ferenci aizvainots atbildēja: „Man ir vajadzīga mīlestība, es jūtos tik vientuļš!” Viņam piemita neiedomājams jūtīgums, viņš alka pēc vispārējas mīlestības, ārkārtīgi pārdzīvoja Freida izteikto nosodījumu un satraucās par visu pasaulē notiekošo. Milzīgu stresu viņam sagādāja divi notikumi - kad Freids atteicās ar viņu sarokoties pēdējās tikšanās laikā (1932) un kad Hitlers nāca pie varas Vācijā (1933). Ferenci sajuta noraidījumu no iemīļotā skolotāja puses un ieraudzīja, kā naids sagrauj tik ierasto pasauli. Pārdzīvojumu iespaidā saslima ar perniciozo anēmiju un nomira.

Cits Freida skolnieks, precētais Karls Gustavs Jungs (Carl Gustav Jung) iemīlējās savā pacientē Sabīnē Špīlreinā (Sabina Spielrein), iesaistoties ar viņu ilgstošās un mokpilnās attiecībās. Vēlāk viņš atsvešinājās no psihoanalīzes un izveidoja pats savu mācību: analītisko psiholoģiju. Viņa psiholoģijā nebija vietas libido, Edipa kompleksam un „tēva slepkavībai”. Viņš to visu uzskatīja par nepamatotām Freida fantāzijām. Un Junga liktenis nežēlīgi apstiprināja visu to, ko viņš atteicās atzīt teorijā un kategoriski noliedza sevī. Doktors Jungs kā simbolisks tēvs uzsāk sakaru ar savu pacienti - „meitu”, turklāt divreiz: pēc Sabīnes viņš iemīlējās Antonijā Volfā, kura arī pie viņa ārstējās, un pat dzīvoja vienā dzīvoklī kopā ar sievu un mīļāko. 1933. gadā Jungs ieņēma oficiālu amatu fašistiskajā Vācijā, kurā tika nosodīta un aizliegta psihoanalīze un iznīcināti ebreji. Tā kā Freids bija psihoanalīzes dibinātājs, Junga skolotājs un ebrejs, Jungs simboliski iznīcināja tēvu. Un viņu līdz pat šai baltai dienai nosoda par sadarbību ar nacistisko režīmu. Ja Jungs būtu ievērojis striktus noteikumus attiecībās ar pacientiem, paliktu cēlsirdīgs, tik un tā būtu kļuvis par jauna virziena radītāju psiholoģijā, bet viņa liktenis būtu ievirzījies daudz labvēlīgākās sliedēs.      

Pirmajos pēckara gados Amerikas Savienotajās Valstīs daļa psihoanalītiķu atbalstīja viedokli, ka psihoanalītiķiem jādzīvo gandrīz vai slēgtā pilsētiņā aiz žoga, lai neviens no pacientiem nezinātu, kāds šis psihoanalītiķis ir patiesībā, kas notiek viņa dzīvē. Tad ārstēšanas procesā pacients varētu justies pilnīgi brīvi un teikt visu, ko domā un jūt. Taču atzītais psihoanalītiķis Ralfs R. Grīnsons (Ralph R. Greenson) savā grāmatā „Psihoanalīzes tehnika un prakse” ir uzrakstījis pilnīgi skaidri - „Tas nav iespējams”. Visus savus uzskatus un jūtas nenoslēpsi - ārsts nav automāts, un tā ir viņa priekšrocība.

Vēl jo vairāk kļūst neiespējami „visu noslēpt” tagad, interneta un sociālo tīklu laikmetā. Taču tas, protams, nenozīmē, ka psihoanalītiķim vajadzētu uztiept sevi pacientam, stāstīt viņam, uz kurieni un kāpēc viņš aizbrauc, kā sadzīvo ar sievu vai vīru, ko dara bērni. Pat tad, ja pacientam rodas iespēja kaut ko uzzināt par savu analītiķi, parasti viņi neizrāda par to īpašu interesi. Viņi vēlas paturēt ārstu „sev”, nevis dalīt ar kādu citu viņa dzīvē ārpus kabineta sienām. Interesanti, ka amerikāņu (ASV) psihoanalītiķiem ir pieņemts novietot uz rakstāmgalda vai piekarināt pie sienas sievas un bērnu fotogrāfiju, kā norādot: „Te es piederu jums, bet ārpus kabineta vairs ne.”      

Freids atklāja tādu parādību kā pret-pārnese - tā tiek dēvētas pacienta izprovocētas analītiķa jūtas pret pacientu, kuru cēlonis slēpjas paša analītiķa neapzinātajās problēmās - 1905. gadā, strādājot ar Doru (Ida Bauere), Freids konstatēja, ka viņa uzvedība un vārdi, kuru iemesls bija paša neapzinātās jūtas, likuši Dorai pārtraukt ārstēšanos. Kopš tā laika pret-pārnese ir kļuvusi par psihoanalītiķu bubuli. Nonāca pat tiktāl, ka dažos psihoanalīzes institūtos tika uzskatīts: ja analītiķis sajūt jebkādas emocijas, strādājot ar pacientu, viņš nav pietiekoši vesels, un viņam vēlreiz jāveic analīze. Skaidrs, ka analītiķiem emocijas bija, taču par tām centās nerunāt.  

Melānija Kleina (Melanie Klein), kura dibinājusi vienu no vadošajām psihoanalīzes skolām, gluži pamatoti uzskatīja, ka pacients „uzkrauj” savas jūtas analītiķim, „piespiežot” viņu tās sajust. Tajā pašā laikā viņa bija novilkusi striktu robežu starp analītiķa jūtām un pacienta jūtām. Un, kad viens no viņas skolniekiem sacīja: „Pacients man liek sajust dusmas”, Melānija Kleina atcirta: „Tas esat jūs, kas uz viņu dusmojas.”  

Pola Heimane (Paula Heimann), britu psihoanalītiķe, 1949. gadā Vispasaules psihoanalītiķu kongresā Cīrihē reabilitēja psihoanalītiķu jūtas. Viņa parādīja, ka jūtas ir nepieciešamas tam, lai saprastu pacientus, un pat uzskatīja par pieļaujamu un pareizu pavēstīt pacientam par to, ko jūt, klausoties viņa stāstījumu. Ideju, ka analītiķa jūtas, kuras tiek pakļautas viņa saprātam, nevis otrādi, tiek izmantotas (un tām jātiek izmantotām!) pacienta izprašanai, vēlāk attīstīja mūsdienu britu psihoanalīzes klasiķe Betija Džozefa (Betty Joseph). Hanna Segala, cita mūsdienu britu psihoanalīzes klasiķe, rakstīja par pret-pārnesi šādi: „Tas ir vislabākais kalps un vissliktākais saimnieks.” Proti - analizējot savu pret-pārnesi ar profesionālu zināšanu palīdzību, iespējams daudz ko saprast par pacientu un viņam palīdzēt.  

Bet cik tālu drīkst aiziet psihoanalītiķis, izsakot savu attieksmi pret sabiedrībā notiekošajiem procesiem? Vai viņam nevajadzētu slēpt savus uzskatus, lai pacienti bez kautrēšanās varētu izteikt personisko viedokli par dzīvi un tajā notiekošo? Šo „neiejaukšanās tradīciju” pārtrauca Hanna Segala. Viņa paziņoja: „Klusēšana ir visīstākais noziegums” un iestājās pret kodolieroču saglabāšanu. Pēc viņas domām, pacientu reakcijas uz viņas politiskajiem uzskatiem iespējams analizēt sarunu laikā un uz kušetes, un tas ir pat ieteicams.  
 
Pagaidām gan tik atklāti izteikumi par sabiedrībā notiekošajiem procesiem praktizējošu psihoanalītiķu vidū ir retums. Cilvēka, personības psihoanalīze, slimnieka ārstēšana ir ļoti intīms process. Tas ir savietojams ar pilsonisko nostāju, taču izslēdz jebkādu politisku darbošanos.     

Blakus efekts (ASV, 2013), režisors Stīvens Soderbergs, scenārija autors Skots Z. Bērnss

Skots Z. Bērnss (Side Effects, USA, 2013 directed by Steven Soderbergh, screenplay written by Scott Z. Burns) Konfidencialitātes noteikums (ētisku apsvērumu dēļ nedrīkst izlikt slimnieku un viņa iekšējo pasauli vispārējai apskatei) ...

ŽŽana Tingeli muzejs. Bāzele, Šveice

Jean Tinguely Museum. Basel Switzerland. www.tinguely.ch Būdams Bāzelē, pēc kolēģu ieteikuma iegriezos ŽŽana Tingeli muzejā. Kolēģi stāstīja, ka muzejā esot izstādītas „amizantas kustīgas figūras”, kuras noteikti vajagot ...

Larss un reālā meitene (Lars and the Real Girl, ASV, 2007, režisors Kreigs Gilespī (Craig Gillespie), scenārija autore Nensija Olivera (Nancy Oliver)

Šī filma nav supergrāvējs, tomēr man gribas padalīties ar savām pārdomām tās sakarībā. Mūsu sabiedrībā spēja atbilst standartiem, neizcelties, uzvesties piedienīgi tiek uzskatīta par labu īpašību un pat ...

Vējiem līdzi (ASV, 1939, režisors Viktors Flemings, pēc Mārgaretas Mičelas romāna)

Pārdomas par mīlestību un tikumību  Skārleta O’Hāra (Vivjēna Lī) ir iemīlējusies Ešlijā Vilksā (Leslijs Hovārds). Un, neskatoties uz to, ka viņas jūtas paliek bez atbildes un Ešlijs Vilkss apprec citu - ...

Trūmens Kapote “Gluži aukstasinīgi” (Truman Capote "In Cold Blood", 1966)

Katru reizi, uzzinot, ka kāds ir izdarījis slepkavību, mēs vispirms sākam šausmināties, bet pēc tam cenšamies saprast, kā tas gadījies, kurš vai kas ir padarījis šo cilvēku par slepkavu. Un pirmā doma, kas ...

75 gadi kopš pirmās lobotomijas operācijas

(8 November 2011, BBC The strange and curious history of lobotomy) Ko ārstēt: simptomus vai slimību, jeb kā iespējams iznīcināt cilvēku, cīnoties par viņa veselību   Var ārstēt slimnieku, un var cīnīties ar slimības simptomu. ...

Psihoanalītiķis ir ne tikai “spogulis” vien

Psihoanalītiķu uzskati par to, kā izturēties pret pacientiem, vai labāk būt emocionāliem vai norobežoties, vai atklāt savas izjūtas, izteikt savu pārliecību, ir mainījušies līdz ar gadiem. Psihoanalītiķi ir meklējuši ...

"Nejaušais maniaks"

Filmu "Noburtais" (Spellbound, ASV, 1945, režisors Alfrēds Hičkoks, scenārijs veidots pēc Džona Pālmera un Hilarijas A. Saundersas romāna „Doktora Edvardsa māja” motīviem, sapni radīja Salvadors Dali) Hičkoks uzņēma laikā, kad ...

Lusjēns Freids. Portreti.

Darbu izstāde - Nacionālā portretu galerija Londonā, 2012. gada 9. februāris - 27. maijs.  (Lucian Freud. Portraits. National Portrait Gallery. London. 9 February - 27 May 2012)  Lusjēns Freids (1922 - 2011) - viens no izcilākajiem ХХ ...

Vīrietis un sieviete. Londona un Parīze.

Mēs bieži nespējam saprast, ar ko sievietes psiholoģija atšķiras no vīrieša psiholoģijas. Un vai mūsu vispārējās vienlīdzības un pārbīdīto robežu laikmetā starp tām vispār ir kādas atšķirības?  Agrāk ...

Noderīgi draugi (ASV, 2011, režisors Will Gluck)

Mīlestības stāsts ir pietiekoši reālistisks, lai uz tā piemērā, izskatīt kas notiek vīrieša un sievietes attiecībās no pirmās tikšanas brīža līdz atzīšanas: "Jā, tā ir mīlestība".  Džeimija (Mila ...

Federiko Baroči (1533 - 1612) gleznu izstāde Londonas Nacionālajā galerijā 27.02.2013. - 19.05.2013.

Federico Barocci (1533 - 1612) Exhibition Brilliance and Grace in The National Gallery (London) 27.02.2013. - 19.05.2013. Dažreiz rodas iespaids, ka tēlotāja māksla attīstās lēcienveidīgi, it kā līdz noteiktam brīdim mākslinieki gleznās ...

ZĪGMUNDS FREIDS - samierināja cilvēci ar tās dzīvnieciskajiem instinktiem

Sandra Zaķe Zīgmunds Freids ir viens no 20. gadsimta simboliem - tāpat kā atombumba un Einšteins. Viņš, neapšaubāmi, ir ģēnijs, jo pēc viņa parādīšanās uz skatuves nekas vairs nepalika kā agrāk. Tagad bez elementārām zināšanām ...

Melānija Klaina - kā zinātniski ienīst savus vistuvākos

Ieva Vilciņa Tādu vārdu kā Freids droši vien vismaz dzirdējušas esam visas. Pavirši izsakoties, viņš ielika pamatus psihoanalīzei un ir pie vainas tam, ka mūsdienās dažs labs visas likstas spekulatīvi noveļ uz seksuālu ...

KARENA HORNIJA - Neirotiķe ar atdzesēta šampanieša temperamentu

Sandra Zaķe Kopā  ar Annu Freidu un Melāniju Klainu, izcilo sieviešu psihoanalītiķu trijotni noslēdz Karena Hornija. Atšķirībā  no Annas Freidas, kas bija īstenas lēdijas prototips, un drūmu kaislību savažotās ...

KARLS GUSTAVS JUNGS - Tikai vīrietis

Sandra Zaķe Freids, kā  zināms, atklāja zemapziņu un izpētīja, ka to apdzīvo instinkti un apslāpētas vēlmes. Savukārt, viņa talantīgākais un mīļākais skolnieks Karls Gustavs Jungs tajā atrada vēl kaut ko - visu mūsu senču ...

FREDERIKS PĒRLZS - Atkritumu spainī un ārpus tā

Ieva Vilciņa Ir cilvēki, kam klasiskā psihoanalīze palīdzēt nespēj. Lai ārstētos ar tās palīdzību, ir jāprot domāt par sevi un paciest sāpes, kas no tā rodas. Kādam nav pa spēkam pirmais, kādam – otrais. Domāt vēl šie ...

ANNA FREIDA - Pret mietpilsonisko sieviešu laimi

Ieva Vilciņa Viņai piederēja vīrietis, kuru viņa dievināja. Šis vīrietis bija viņas tēvs. Un vēl Annai bija darbs, kam savukārt piederēja viņa, - psihoanalīze. Viņai ar to bija gana. Biogrāfi un rakstnieki Annu Freidu uztver ...

ĒRIHS FROMMS - Rēalās māmiņas meklējumos

Ieva Vilciņa Slaveniem režisoriem ikkatra jauna filma ir gluži kā jauna kaislība, un, tikko filmēšana pabeigta, iet vaļā jaunu dēku meklējumi. Gluži tāpat, sekojot principam "katram periodam citu sievieti", dzīvoja un radīja ...