LV · RU · EN

psiho

analitikis

.lv


Arkādijs Pancs 1955-2013
Rīga, Latvija
psihoanalītiķis, psihoterapeits, psihiatrs

     Dialogi    ·    Psihoterapija    ·    Psihoanalīze    ·    cv    ·    Domas

Noderīgi draugi (ASV, 2011, režisors Will Gluck)

Mīlestības stāsts ir pietiekoši reālistisks, lai uz tā piemērā, izskatīt kas notiek vīrieša un sievietes attiecībās no pirmās tikšanas brīža līdz atzīšanas: "Jā, tā ir mīlestība".
 
Džeimija (Mila Kunis) satiek Dilanu (Justin Timberlake) darba dēļ. Viņa ir "galvu medniece": aģente, kura atrod talantīgus darbiniekus dažādiem uzņēmumiem. Viņas priekšā stāv uzdevums - pierunāt Dilanu piekrist jaunam darbam un pašai saņemt par to naudu. Darot to, Džeimija uzvedas ļoti brīvi un seksuāli, bez aizturēm. Viņa nekautrējās, tādēļ, kā ir veiksmīgi pārliecinājusi sevi, kā tas ir - "tikai darbs", nu un mazliet "silto jūtu" pret jaunatnācēju uz Ņujorku. Var padomāt, medot kādu priekš pasūtītāja, viņa vienmēr un ar visiem vīriešiem ir tik pavedinoša. Stipri šaubos. Dilans no pirmā acu skatiena iepatīkas viņai, kā vīrietis, un tieši dēļ tā, viņa izstaro "seksapili". Dilanu arī pievelk Džeimija. Ne pēdējo lomu šeit spēle viņas atklātais seksuālais aicinājums. Viņiem abiem gribas seksu, bet kā viņš, tā arī viņa baidās, kā cits/a padomās - "tā ir mīlestība" ar tai raksturīgiem jūtu uzliesmojumiem un ciešanām. Bet no ciešanām viņi baidās. Un tādēļ apgalvo: "Mēs esam draugi, nekādas mīlestības starp mums nav un nedrīkst būt".   
 
Un ja mēs esam "tikai draugi", tad kādēļ neiepriecināt vienam otru, un nepamīlēties ar draugu, ja tā sanāca, kā citu partneru šobrīd nav. To viņi arī dara, pēc savstarpējiem apgalvojumiem: "Tā nav mīlestība, starp mums ir tikai draudzība". Ja neieklausīties Džeimijas un Dilana vārdos , bet skatīties tikai uz notiekošo, uz to kā viņi uzvedas, tad uzreiz kļūs skaidri: seksuāla tieksme,  bet ne draudzība, ir mīlestības sākums. Šis apgalvojums attiecas ne tikai uz filma varoņiem, bet uz visiem cilvēkiem.    
  
Filmas varoņi uzskata, kā atrodas drošībā un ir pasargāti no ciešanām, kamēr viņi nav iemīlējušies, bet ir "tikai "draugi": Draudzēties drīkst, draudzēties ir labi, patīkami un lietderīgi. Mīlēt - grūti: būt greizsirdīgiem, šaubīties vai mani arī mīl, pastāvīgi sajust vēlmi būt kopa". Un šeit viņi (tā pat kā ļoti daudz mūsu laikabiedri) pielaiž "kļūdu". Viņi iedomājas, kā draudzība un mīlestība ir ļoti atšķirīgi jēdzieni, praktiski pretējie. Tā nav: mīlestība ir viens veselums, kura apvienoti seksuāla tieksme, emocionāla pieķeršanas un draudzība. Kaisli var izjust ar daudziem. Redzam un aizdegamies. Ja ir tikai tīra seksuāla tieksme, mums ir vajadzīgs "ķermenis", bet ne cilvēks, un mums nav jāuztraucas par "ķermeņa" uzticību. Tieksme apmierināta un interese pazūd un par vīrieti/sievieti var aizmirst, kamēr atkal nesagribēsies seksu - vai ar to pašu cilvēku vai ar kādu citu. Mīlestība "traucē" ļauties tīrai kaislei. Ja mīlestības nav, tad var "nokniebties", "nepiesārņojot" smadzenēs ar attiecībām - bez saistībām, bez atbildības, bez vainas, ja nekas nesanāks un būs jāšķiras. 
 
Tādu seksu nevar sajaukt ar mīlestību. Bet ja tikšanas atkārtojas,  seksuālai tieksmei pievienojas emocionāla pieķeršanas. Pieķeramies mēs visiem, kas atrodas mums blakus. Tā skaita - arī seksuāliem partneriem. Emocionāla pieķeršanas, savienotā ar seksuālo tieksmi, pārveido "viegli un ātri aizvietojamo objektu " "unikāla objekta" - viņš ir dārgs un svarīgs, viņu negribas nevienam atdot un ne ar vienu dalīt. Džeimija un Dilans iepazina viens otro dziļāk un dziļāk, daudz ko piedzīvoja kopa, par daudz ko runāja, satiekas ar katra vecākiem, un pakāpeniski draudzības viņu attiecības kļuva vairāk un vairāk.
 
Mēs draudzējamies ar cilvēku garīgi un intelektuāli tuvu. Tikai draudzības pievienošanas seksam un emocionālai tuvībai, izveido intelektuālo un garīgo vienotību, kura "pieķēdē" vīrieti sievietei (un vice versa) nesalīdzināmi spēcīgāk nekā visstiprākā seksuāla tieksme. 
 
Bet kādēļ filmas varoņi no paša sākuma tik daudz runa par draudzību, par draudzību kuras vēl nav? Cilvēkiem ir neērti ļauties "dzīvnieciskai kaislei" , kaislei nebalstītai ar kaut ko "cienīgo", un viņi ir izdomājuši sev cildeno izskaidrojumu: "Mēs to tā pa draugam darām". 
 
Slēdziens
 
Draudzība - nav mīlestība. Bet mīlestība bez draudzības - neeksistē. Tāpēc nevajag ar dēmonisko neatlaidību stādīt pretī vienu otrai, cerībā, kā izdosies izbaudīt seksu un no mīlestības ciešanām izvairīties, un pēc šķiršanām mītisko draudzību saglabāt.              

Blakus efekts (ASV, 2013), režisors Stīvens Soderbergs, scenārija autors Skots Z. Bērnss

Skots Z. Bērnss (Side Effects, USA, 2013 directed by Steven Soderbergh, screenplay written by Scott Z. Burns) Konfidencialitātes noteikums (ētisku apsvērumu dēļ nedrīkst izlikt slimnieku un viņa iekšējo pasauli vispārējai apskatei) ...

ŽŽana Tingeli muzejs. Bāzele, Šveice

Jean Tinguely Museum. Basel Switzerland. www.tinguely.ch Būdams Bāzelē, pēc kolēģu ieteikuma iegriezos ŽŽana Tingeli muzejā. Kolēģi stāstīja, ka muzejā esot izstādītas „amizantas kustīgas figūras”, kuras noteikti vajagot ...

Larss un reālā meitene (Lars and the Real Girl, ASV, 2007, režisors Kreigs Gilespī (Craig Gillespie), scenārija autore Nensija Olivera (Nancy Oliver)

Šī filma nav supergrāvējs, tomēr man gribas padalīties ar savām pārdomām tās sakarībā. Mūsu sabiedrībā spēja atbilst standartiem, neizcelties, uzvesties piedienīgi tiek uzskatīta par labu īpašību un pat ...

Vējiem līdzi (ASV, 1939, režisors Viktors Flemings, pēc Mārgaretas Mičelas romāna)

Pārdomas par mīlestību un tikumību  Skārleta O’Hāra (Vivjēna Lī) ir iemīlējusies Ešlijā Vilksā (Leslijs Hovārds). Un, neskatoties uz to, ka viņas jūtas paliek bez atbildes un Ešlijs Vilkss apprec citu - ...

Trūmens Kapote “Gluži aukstasinīgi” (Truman Capote "In Cold Blood", 1966)

Katru reizi, uzzinot, ka kāds ir izdarījis slepkavību, mēs vispirms sākam šausmināties, bet pēc tam cenšamies saprast, kā tas gadījies, kurš vai kas ir padarījis šo cilvēku par slepkavu. Un pirmā doma, kas ...

75 gadi kopš pirmās lobotomijas operācijas

(8 November 2011, BBC The strange and curious history of lobotomy) Ko ārstēt: simptomus vai slimību, jeb kā iespējams iznīcināt cilvēku, cīnoties par viņa veselību   Var ārstēt slimnieku, un var cīnīties ar slimības simptomu. ...

Psihoanalītiķis ir ne tikai “spogulis” vien

Psihoanalītiķu uzskati par to, kā izturēties pret pacientiem, vai labāk būt emocionāliem vai norobežoties, vai atklāt savas izjūtas, izteikt savu pārliecību, ir mainījušies līdz ar gadiem. Psihoanalītiķi ir meklējuši ...

"Nejaušais maniaks"

Filmu "Noburtais" (Spellbound, ASV, 1945, režisors Alfrēds Hičkoks, scenārijs veidots pēc Džona Pālmera un Hilarijas A. Saundersas romāna „Doktora Edvardsa māja” motīviem, sapni radīja Salvadors Dali) Hičkoks uzņēma laikā, kad ...

Lusjēns Freids. Portreti.

Darbu izstāde - Nacionālā portretu galerija Londonā, 2012. gada 9. februāris - 27. maijs.  (Lucian Freud. Portraits. National Portrait Gallery. London. 9 February - 27 May 2012)  Lusjēns Freids (1922 - 2011) - viens no izcilākajiem ХХ ...

Vīrietis un sieviete. Londona un Parīze.

Mēs bieži nespējam saprast, ar ko sievietes psiholoģija atšķiras no vīrieša psiholoģijas. Un vai mūsu vispārējās vienlīdzības un pārbīdīto robežu laikmetā starp tām vispār ir kādas atšķirības?  Agrāk ...

Noderīgi draugi (ASV, 2011, režisors Will Gluck)

Mīlestības stāsts ir pietiekoši reālistisks, lai uz tā piemērā, izskatīt kas notiek vīrieša un sievietes attiecībās no pirmās tikšanas brīža līdz atzīšanas: "Jā, tā ir mīlestība".  Džeimija (Mila ...

Federiko Baroči (1533 - 1612) gleznu izstāde Londonas Nacionālajā galerijā 27.02.2013. - 19.05.2013.

Federico Barocci (1533 - 1612) Exhibition Brilliance and Grace in The National Gallery (London) 27.02.2013. - 19.05.2013. Dažreiz rodas iespaids, ka tēlotāja māksla attīstās lēcienveidīgi, it kā līdz noteiktam brīdim mākslinieki gleznās ...

ZĪGMUNDS FREIDS - samierināja cilvēci ar tās dzīvnieciskajiem instinktiem

Sandra Zaķe Zīgmunds Freids ir viens no 20. gadsimta simboliem - tāpat kā atombumba un Einšteins. Viņš, neapšaubāmi, ir ģēnijs, jo pēc viņa parādīšanās uz skatuves nekas vairs nepalika kā agrāk. Tagad bez elementārām zināšanām ...

Melānija Klaina - kā zinātniski ienīst savus vistuvākos

Ieva Vilciņa Tādu vārdu kā Freids droši vien vismaz dzirdējušas esam visas. Pavirši izsakoties, viņš ielika pamatus psihoanalīzei un ir pie vainas tam, ka mūsdienās dažs labs visas likstas spekulatīvi noveļ uz seksuālu ...

KARENA HORNIJA - Neirotiķe ar atdzesēta šampanieša temperamentu

Sandra Zaķe Kopā  ar Annu Freidu un Melāniju Klainu, izcilo sieviešu psihoanalītiķu trijotni noslēdz Karena Hornija. Atšķirībā  no Annas Freidas, kas bija īstenas lēdijas prototips, un drūmu kaislību savažotās ...

KARLS GUSTAVS JUNGS - Tikai vīrietis

Sandra Zaķe Freids, kā  zināms, atklāja zemapziņu un izpētīja, ka to apdzīvo instinkti un apslāpētas vēlmes. Savukārt, viņa talantīgākais un mīļākais skolnieks Karls Gustavs Jungs tajā atrada vēl kaut ko - visu mūsu senču ...

FREDERIKS PĒRLZS - Atkritumu spainī un ārpus tā

Ieva Vilciņa Ir cilvēki, kam klasiskā psihoanalīze palīdzēt nespēj. Lai ārstētos ar tās palīdzību, ir jāprot domāt par sevi un paciest sāpes, kas no tā rodas. Kādam nav pa spēkam pirmais, kādam – otrais. Domāt vēl šie ...

ANNA FREIDA - Pret mietpilsonisko sieviešu laimi

Ieva Vilciņa Viņai piederēja vīrietis, kuru viņa dievināja. Šis vīrietis bija viņas tēvs. Un vēl Annai bija darbs, kam savukārt piederēja viņa, - psihoanalīze. Viņai ar to bija gana. Biogrāfi un rakstnieki Annu Freidu uztver ...

ĒRIHS FROMMS - Rēalās māmiņas meklējumos

Ieva Vilciņa Slaveniem režisoriem ikkatra jauna filma ir gluži kā jauna kaislība, un, tikko filmēšana pabeigta, iet vaļā jaunu dēku meklējumi. Gluži tāpat, sekojot principam "katram periodam citu sievieti", dzīvoja un radīja ...